עיצוב טכנו-אורבאני
אורות ניאון מנצנצים באפילה, תאורת חלונות הראווה, שלטי חוצות, פנסי מכוניות מבליחים, תאורת רחוב קלושה, ריבועי אור בחלונות – השמש שוקעת, אך תאורת העיר חיה ותוססת ומשרה את אווירתה על דריה.
עיצוב אורבאני הוא שם קוד לתופעה בשמי העיצוב בכלל. לתופעה הזו יש שפה ויזואלית משל עצמה, חומריות מעניינת והקשרים חברתיים. הכפרים והעיירות שהפכו לערים והערים שהפכו למטרופולינים הכתיבו קצב ואורח חיים שהלך והתרחק מהשקט, מהירוק ומן המרחבים הפתוחים. כבר בשנות השישים של המאה ה- 20, באזורי תעשייה עזובים, במבני מסחר נטושים וברחובות ללא ערך נדל"ני, סטודנטים, אמנים וצעירים בכלל, משתלטים על חללים רחבי ידיים (שלימים יקראו "לופטים"). בחוץ אמנות הגראפיטי מתחילה את דרכה הארוכה מהשוליים המחתרתיים ללב הקונצנזוס. בתוך החללים הביתיים המאולתרים מתפתחת לאיטה שפה עיצובית: חללים פתוחים ורחבי ידיים, פריטי רהוט אקלקטיים, רבים מהם לוקטו ברחוב, תאורה מסחרית שנותרה מאחור על חיווטיה הגלויים וגופי התאורה התעשייתיים, הגסים והממוקדים. קירות חשופים, צנרת גלויה ורצפת בטון משלימים את התמונה.
כיום, כתוצר ישיר של התהוות זו, חללים רבים, הן מסחריים והן פרטיים מעוצבים ברוח עיצוב טכנו-אורבאני זה.
התאורה המתקשרת לשפת עיצובית זו הם גופי תאורה גסים וממוקדים ממשפחת הספוטים, רצוי כאלה היושבים על צינורות מתכת גלויים, או לחילופין מתחברים דרך פרופילציה שקועה בתקרה, צצים יש מאין. אל אלה ניתן לחבר גם תאורת לדים המדמה תאורת סימון והיכולה להופיע בצבעוניות "ניאונית" וכמובן שילובים שונים נורות פלורוסנט מסורתיות או נורות T-5 מתקדמות.
אבל בלי "טוויסט" הרי אי אפשר. על מנת לרכך את התאורה הטכנית והממוקדת הזו, רצוי וניתן לשלב גוף תאורה דקורטיבי כלשהו, רצוי מסגנון הרטרו, המהווה ניגוד מעניין בחלל ומעניקה לו בכל זאת נופך ביתי מרוכך יותר.